Poznaj Weronikę i Łukasza. Kupili oni mieszkanie od dewelopera za kredyt hipoteczny i środki własne, zrobili w nim remont i się wprowadzili.

Podczas całej drogi z punktu A (pomysł) do punktu B (zamieszkanie na swoim) przeszli każdy z niżej opisanych etapów.

Nie pokonywali tej drogi samodzielnie. Mieli odpowiednie wsparcie, które jak się okazało, pomogło im uniknąć wielu kosztownych niespodzianek.

Jeśli Ty również planujesz wybrać się w podobną drogę, to weź koniecznie pod uwagę że:

  • Podróż z punktu A (pomysł) do punktu B (zamieszkanie na swoim) może Ci zająć więcej lub mniej czasu w zależności od tego, jak będziesz się poruszać (czy pójdziesz pieszo, pojedziesz autem czy polecisz samolotem).
  • Może więc kosztować Cię mniej lub więcej pieniędzy. Ty decydujesz.
  • Możesz podróżować samodzielnie, posługując się “mapą” i pytać napotkanych po drodze osób o dalszy kierunek podróży. Masz również możliwość podróżowania z przewodnikiem i/lub nawigacją.
  • Możesz popełnić kilka kosztownych błędów, ale możesz również ich uniknąć. Dużo będzie zależało od tego, w jaki sposób zaplanujesz całą drogę.

Pamiętaj, że w drodze do celu grasz dwoma ”taliami”: czas i pieniądze.

No to startujemy!

Sprawdzenie zdolności kredytowej

Weronika i Łukasz rozpoczęli od sprawdzenia swojej zdolności kredytowej. Warto podkreślić, że każdy bank liczy ją w nieco inny sposób. Duży wpływ na zdolność kredytową ma także źródło uzyskiwania dochodów, np. z umowy o pracę, z działalności gospodarczej czy dochodów z najmu nieruchomości.

Obydwoje kredytobiorcy posiadali dochody z tytułu umowy o pracę, a ich zarobki zapewniały zdolność kredytową na wnioskowaną kwotę kredytu ze sporym “zapasem”.

Równocześnie pobrali raporty z biura informacji kredytowej (BIK – tutaj), aby sprawdzić, czy ich historia kredytowa nie kryje jakichś niespodzianek. Obydwa raporty okazały się prawidłowe, więc ze spokojem mogli działać dalej.

Znalezienie odpowiedniego mieszkania i sprawdzenie jego wartości

W kolejnym kroku nasi kredytobiorcy rozpoczęli poszukiwania odpowiedniego mieszkania. Trochę to trwało, ale w końcu znaleźli lokum, które odpowiadało ich oczekiwaniom.

Zlecili rzeczoznawcy sprawdzenie jego wartości i okazało się, że cena zakupu odpowiada wartości rynkowej. Dodatkowo rzeczoznawca zatwierdził też planowany kosztorys prac wykończeniowych mieszkania.

Dobra praktyka #1 to sprawdzenie, czy to, co kupujesz, ma rzeczywiście taką wartość, za jaką płacisz. Cena to jedno, a wartość to drugie. Zdarza się, że nie zawsze idą ze sobą w parze.

Podpisanie umowy rezerwacyjnej

Kolejnym krokiem było zarezerwowanie upatrzonego mieszkania u dewelopera. Nasi kupujący podpisali z deweloperem umowę rezerwacyjną i wpłacili na jego rachunek pięć tysięcy złotych opłaty rezerwacyjnej.

Dzięki temu mogliśmy zacząć przygotowywać dokumenty do złożenia wniosków kredytowych w bankach, a deweloper nie prezentował zarezerwowanego mieszkania innych Klientom.

Łukasz zaczął się rozglądać za sprawdzoną ekipą remontową. Zrobił to z dużym wyprzedzeniem, bo znalezienie odpowiednich fachowców to dzisiaj nie lada sztuka.


Wzór umowy rezerwacyjnej, który był użyty w tej transakcji pobierzesz bezpłatnie poniżej.

Umowa rezerwacyjna zakupu mieszkania

Mieszkanie od dewelopera – wybór banku i oferty kredytowej

Na tym etapie Weronika i Łukasz przekonali się na własnej skórze, że „zaczynają się schody”. Z pozoru prosta rzecz w praktyce okazała się wcale nie taka prosta…

Powoli zaczęli sobie zdawać sprawę, ile elementów ofert kredytowych powinni wziąć pod uwagę, aby ich wybór kosztował finalnie kilkadziesiąt tysięcy mniej lub więcej.


Jeżeli chcesz poznać najtańsze i najdroższe oferty kredytowe z wszystkich banków, to zapraszam Cię na stronę rankingu najlepszych kredytów hipotecznych.


Złożenie wniosku kredytowego

W końcu zapadły decyzje i nasi kupujący zdecydowali, do którego banku chcą zawnioskować o kredyt na zakup mieszkania.

Początkowo sądzili, że bank, w którym mają swoje konta, będzie miał dla nich najlepsze oferty. Okazało się inaczej.

Dobra praktyka #2 to złożenie wniosków o kredyt hipoteczny najczęściej do 2-3 banków, aby zabezpieczyć transakcję.

Mieszkanie od dewelopera i zawarcie umowy deweloperskiej

Po kilku tygodniach od podpisania umowy rezerwacyjnej Weronika i Łukasz spotkali się z deweloperem u notariusza i podpisali umowę deweloperską.

Wpłacali również 10% ceny zakupu i tym samym potwierdzili deweloperowi, że „na poważnie” są zainteresowani kupnem mieszkania.

Kilka dni wcześniej jeden z banków, do którego złożyli wniosek kredytowy, wydał pozytywną rekomendację dotyczącą ich transakcji.

To znaczy, że potwierdził ich zdolność kredytową i poprosił o przesłanie podpisanej umowy deweloperskiej, aby wydać ostateczną decyzję.

Uzyskanie decyzji kredytowej

Po dostarczeniu podpisanej umowy deweloperskiej do banku Weronika i Łukasz otrzymali ostateczną, pozytywną decyzję kredytową! 🙂

To dokument przygotowany przez bank, który ma z reguły kilka stron i określa szczegółowe warunki przyznanego kredytu.

Razem z decyzją klienci otrzymali również wzór umowy kredytowej, aby mogli się z nim zapoznać z wyprzedzeniem.

Po kilku tygodniach bank nr 2 również wydał pozytywną decyzję kredytową! 🙂

Wybór banku docelowego

Na tym etapie nasi kupujący znaleźli się w dość komfortowej sytuacji.

Po pierwsze mieli zabezpieczone sfinansowanie transakcji przez dwa banki.

Po drugie mogli wybierać, w którym banku ostatecznie chcą wziąć kredyt ?

W końcu decyzja zapadła. Weronika i Łukasz wybrali bank nr 1. Ten, który wytypowali na samym początku i który zaoferował im kredyt tańszy o kilkanaście tysięcy złotych.


Dokonując wyboru ofert kredytowych oraz banku do współpracy, Weronika i Łukasz korzystali z narzędzi, które udostępniam bezpłatnie dla czytelników bloga. Znajdziesz je na tej stronie.


Podpisanie umowy kredytowej

Przed podpisaniem umowy kredytowej umówiliśmy się z Weroniką i Łukaszem na spotkanie online. Omówiliśmy wspólnie poszczególne punkty umowy kredytowej, aby jej podpisanie w banku było tylko czystą formalnością.

A było co omawiać. Kilkanaście stron szczegółowych zapisów i wiele paragrafów, które szczegółowo określą wszystkie zasady współpracy z bankiem.

Po tygodniu Klienci udali się do banku i podpisali umowę kredytową.

Mieszkanie od dewelopera i uruchomienie kredytu

Samo podpisanie umowy to jeszcze nie wszystko. Jeśli nie złożysz w banku dyspozycji uruchomienia kredytu w określonym czasie, to twoja umowa wygaśnie….

Nasi kupujący nie byli tego świadomi. Pracownik banku poinstruował ich, co po kolei mają zrobić, a następnie złożyli w banku odpowiednie dyspozycje.

Deweloper oddaje mieszkanie do użytkowania

Kolejny etap to odbiór mieszkania. Nasi kupujący zupełnie nie byli świadomi, z czym ten etap się wiąże. A jest on dość kluczowy.

Ostatecznie skorzystali z usług specjalisty – inżyniera, który pomógł im dokonać odbioru mieszkania.

Czy wiesz, że jak już podpiszesz protokół odbioru, to naprawy ewentualnych usterek budowlanych będą już po twojej stronie? Jeżeli odkryjesz jakieś usterki podczas odbioru, to do ich usunięcia zobowiązany jest deweloper.

Dobra praktyka #3 to korzystanie ze wsparcia osób, które pomagają w odbiorach mieszkań. Współpracuję na co dzień z takimi specjalistami i chętnie rekomenduję ich swoim Klientom.

Start prac wykończeniowych nieruchomości

Zakup mieszkania od dewelopera wymaga, aby wykończyć/ wyremontować zakupione mieszkania, żeby móc się do niego wprowadzić.

Znalezienie odpowiedniej ekipy remontowej zajęło Weronice i Łukaszowi około 4 miesiące. Dzięki temu, że jej poszukiwania rozpoczęli dużo wcześniej, to prace remontowe mogły się zacząć kilka tygodniu po oddaniu mieszkania do użytkowania.

Podpisanie aktu notarialnego zakupu mieszkania – przeniesienie własności

Ostatnim etapem współpracy z deweloperem było podpisanie umowy zakupu mieszkania, czyli tak zwane przeniesienie własności. Od tego momentu Weronika i Łukasz stali się właścicielami swojego mieszkania! ?


Może Cię również zainteresować poniższe case study:

Zakup mieszkania z rynku wtórnego na kredyt hipoteczny. Na co zwracać uwagę? Przykład mojego zakupu krok po kroku.

zakup mieszkania z rynku wtórnego kredyt hipoteczny

Wykupienie ubezpieczenia mieszkania i inne formalności

Jako nowi właściciele Weronika i Łukasz mogli już ubezpieczyć mieszkanie. Złożyli również wniosek do sądu o wpis hipoteki na rzecz banku do księgi wieczystej, dzięki czemu bank obniżył im oprocentowanie kredytu.

Wcześniej korzystali z tzw. ubezpieczenia pomostowego. To dodatkowe i przejściowe zabezpieczenie dla banku. Księga wieczysta kupowanego mieszkania jest bowiem wyodrębniana z księgi wieczystej całej prowadzonej inwestycji dopiero po oddaniu przez dewelopera lokalu do użytkowania.

Mieszkanie od dewelopera i rozliczenie się z bankiem z kredytu na wykończenie

Ostatnim etapem była sesja fotograficzna ? Jeżeli bank finansuje wykończenie mieszkania (a tak było w tym przypadku), wymaga, aby pokazać, czy planowane prace wykończeniowe w mieszkaniu zostały wykonane. Najczęściej wystarczy przedstawić kilka zdjęć z mieszkania, aby spełnić ten obowiązek.

Do dalej?

Wiesz już, jak wygląda cała droga z punktu A (pomysł) do punktu B (mieszkanie na swoim). Poznałeś/ poznałaś jednak tylko kilka dobrych praktyk, które osobiście stosuję w tego typu transakcjach.

Chcesz poznać o wiele więcej moich dobrych praktyk, które pozwolą Ci zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy?

Wypełnij poniższy formularz i zapisz się na bezpłatne spotkanie online, które prowadzę w każdy pierwszy czwartek miesiąca.

Jeżeli chcesz ze mną szybciej porozmawiać przez telefon (indywidualna bezpłatna konsultacja), to zaznacz to w poniższym formularzu.

Bardzo szybko się przekonasz, że to była jedna z Twoich najlepszych decyzji finansowych! ?

Życzę Ci samych udanych transakcji!

Paweł Pilarczyk

    Odbierz dostęp do 30 kalkulatorów i checklist

    Oblicz ratę kredytu, wzrost wartości Twojej nieruchomości i wiele, wiele więcej!

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych GetResponse ( more information )

    Twój adres e-mail jest u mnie bezpieczny. Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie.