W ciągu ostatnich kilku miesięcy dość aktywnie korzystam z różnych możliwości zdobywania wiedzy i nowych informacji w Internecie. Między innymi aktywnie uczestniczę w kilku grupach Facebookach. Stanowią one bardzo cenne źródło wymiany doświadczeń między jej uczestnikami.

Z racji faktu, że obecność w Internecie wiąże się bardzo często z nagrywaniem transmisji na żywo na Facebooku czy prowadzeniem Webinarów, w wielu dyskusjach bardzo często powraca pytanie w jaki sposób robić to dobrze? Jakie umiejętności należy posiadać lub nabyć, gdzie się nauczyć występować przed kamerą lub w ogóle występować przed publicznością?

Okazuje się, że większą lub mniejszą popularnością wśród uczestników internetowych dyskusji cieszą się różnego rodzaju kursy i szkolenia z zakresu przemówień publicznych. To co mnie jednak mocno zaskoczyło, to fakt, że mało kto słyszał o Toastmasters…

Po tym jak już chyba 10-tej osobie poleciłem, żeby zainteresowała się tą organizacją, zdecydowałem, że warto podzielić się własną wiedzą o Toastmasters w bardziej szczegółowy i wyczerpujący sposób. No i oczywiście na trochę większą skalę niż w indywidualnych dyskusjach na grupach Facebookowych 😊 Z tego właśnie powodu powstał ten artykuł 🙂

Jestem pewien, że jeżeli chcesz nabyć umiejętności z zakresu przemówień publicznych, komunikacji i przywództwa to przystąpienie do jednego z klubów Toastmasters jest do tego idealnym rozwiązaniem.

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, managerem, nauczycielem czy rodzicem to po nabyciu umiejętności, o których za chwilę przeczytasz, swoje funkcjonowanie w tych obszarach przeniesiesz na zupełnie inny, wyższy poziom! 

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest Toastmasters?
  2. Co odróżnia Toastmasters od innych programów szkoleniowych?
  3. Jak przebiega nauka w klubach Toastmasters?
  4. Czego uczysz się w kolejnych wystąpieniach i jakich kompetencji nabywasz?
  5. Jak przebiega spotkanie klubowe?

Co to jest Toastmasters?

Toastmasters jest organizacją non-profit, która została założona w 1924 roku w Stanach Zjednoczonych przez Ralpha Smedleya. To miejsce, w którym w przyjaznej atmosferze nauczysz się lepiej i skuteczniej przemawiać, doskonaląc swoje umiejętności komunikacyjne. Będziesz mógł także nabyć umiejętności liderskich.

Wokół idei Toastmasters skupiają się przedsiębiorcy, studenci, nauczyciele, managerowie i wiele, wiele innych osób. Toastmasters uczy bowiem przekonującego prezentowania pomysłów, udzielania konstruktywnej krytyki oraz efektywnego zarządzania zespołem. W praktyczny sposób możesz przyswoić szereg innych umiejętności przydatnych nie tylko w pracy zawodowej, ale również w życiu prywatnym.

Wzrost pewności siebie i umiejętność dawania oraz przyjmowania informacji zwrotnej to najczęściej wymieniane korzyści, jakie możesz uzyskać, będąc aktywnym uczestnikiem w Toastmasters.

Dzisiaj organizacja Toastmasters zrzesza ponad 350 tysięcy osób na całym świecie w ponad 16 tysiącach klubów, zlokalizowanych w 142 krajach.

Nadmienię jeszcze, że ta ogólnoświatowa organizacja posiada konkretną strukturę organizacyjną, która zbudowana jest z wielu szczebli. Składają się na nią poszczególne kluby, okręgi, dystrykty, rejony, które znajdują się na każdym kontynencie.

Toastmasters struktura organizacyjna

Źródło: Toastmasters International

Pierwszy polski klub Toastmasters powstał w Warszawie w 1994 roku. W ciągu następnych lat powołano kolejne kluby w wielu większych miastach, takich jak Kraków, Wrocław, Łódź. Aktualnie w Polsce istnieje ponad 60 klubów, a wśród nich zarówno polskojęzyczne, jak i angielskojęzyczne oraz kilka klubów niemieckojęzycznych.

Dzięki długoletniej historii i doświadczeniu organizacja Toastmasters oferuje kompletny system edukacyjny.

Jego skuteczność została sprawdzona przez setki tysięcy osób z różnych kultur i warunków społecznych.

Organizacja wypracowała uniwersalny sposób nauki podczas którego w przychylnej atmosferze przełamiesz strach przed wystąpieniami publicznymi i nauczysz się lepiej i skuteczniej przemawiać.

Niezależnie od tego, ile masz lat, jaki reprezentujesz zawód, czym się pasjonujesz, co planujesz osiągnąć w przyszłości, Twoją najważniejszą kompetencją jest i będzie dobra komunikacja z innymi ludźmi oraz przywództwo.

Wśród 10-ciu kompetencji przyszłości, wymaganych do efektywnego funkcjonowania w erze informacyjnej, do której wkroczyliśmy zaledwie kilka lat temu, to właśnie komunikacja i przywództwo stanowią jedne z podstawowych umiejętności. Obydwu z nich możesz się nauczyć w klubach Toastmasters.

A czym jest Toastmasters dla mnie? To przede wszystkim miejsce, w którym spotkałem fantastycznych ludzi! Otwartych, życzliwych, pomocnych, którzy zdecydowali, że wyjdą ze swoich stref komfortu i przezwyciężą swój strach. To miejsce, w którym pokonuję własne ograniczenia i uczę się stawania coraz lepszym w tym co robię.

Co odróżnia Toastmasters od innych programów szkoleniowych?

Osobiście jestem członkiem jednego z poznańskich klubów – Toastmasters Business Club. Mimo, że każdy z klubów kieruje się tymi samymi wartościami i sposobami przyswajania nowych umiejętności to każdy z nich ma również swoją specyfikę.

Przykładowo w Toastmasters Business Club koncentrujemy się na zagadnieniach związanych z szeroko pojmowanym biznesem. W klubie Kontekst Masters poruszane są natomiast tematy z obszarów filozofii, ekonomii, polityki, religii czy historii.

Kiedy w październiku 2016 r pierwszy raz pojawiłem się na spotkaniu zwróciłem uwagę na wiele rzeczy, które odróżnia tą organizację od innych programów szkoleniowych. Co dokładnie?

1. Praktyka, praktyka, praktyka

Będąc członkiem organizacji Toastmasters nie siedzisz “na szkoleniu” i nie słuchasz, jak wykładowca dzieli się swoją wiedzą. Zaczynasz uczyć się poprzez działanie i realizowanie kolejnych projektów edukacyjnych. Po prostu wychodzisz na scenę i zaczynasz mówić do zgromadzonej na sali publiczności 🙂

Uczysz się również w praktyce współpracy w zespole, ponieważ przygotowanie każdego spotkania wymaga zgrania między sobą wielu osób. Jako lider konkretnego projektu czy zadania realizowanego w ramach klubu odpowiadasz za jego zaplanowanie, zorganizowanie i koordynowanie pracy takiego Zespołu. Nie obowiązuje tutaj nikogo hierarchia służbowa, zatem od Twoich zdolności przewodzenia innym zależeć będzie w jaki sposób wywiążesz się z danego zadania.

2. Informacja zwrotna

Po każdym swoim wystąpieniu otrzymujesz wiele informacji zwrotnych na forum klubu. Każda osoba, która Cię słucha udziela Ci takich informacji. Dzięki temu masz możliwość ciągłego poprawiania swoich umiejętności.

To bardzo duża wartość dla osób, które chcą stawać się coraz lepsze w tym czego się uczą. Samemu nie dostrzegamy często błędów czy niedociągnięć, które widzą inni. Otrzymanie kilku czy kilkunastu informacji zwrotnych po jednym wystąpieniu powoduje, że uczysz się w błyskawicznym tempie. Masz też ekstra motywację do robienia kolejnych postępów 🙂

3. Koszty

Większość programów szkoleniowych oferuje kilku lub kilkunastodniowe kursy, których ceny potrafią być bardzo wysokie. Mało tego, po tak krótkim czasie nie masz możliwości przyswoić nowych umiejętności w sposób trwały.

W Toastmasters półroczna składka członkowska wynosi 220 zł i jest to jedyny koszt, jaki ponosisz. Tak jak już pisałem we wstępie jest to organizacja, która nie jest nastawiona na generowanie zysków, tylko na dostarczanie praktycznych umiejętności. Każdy kto chce może zyskać dla siebie bardzo wiele.

4. Częstotliwość przyswajania wiedzy i umiejętności

Spotkania klubowe odbywają się co tydzień przez cały rok. To właśnie dzięki systematyczności a nie intensywności nauki jesteś w stanie osiągać najlepsze rezultaty. Masz odpowiednią ilość czasu, żeby Twój mózg nauczył się nowych umiejętności i żeby cała wiedza pozostała Ci w głowie. Jest to możliwe właśnie dzięki stosowaniu systematycznych powtórek.

Dodatkowo sam decydujesz w jakim tempie chcesz się uczyć i kiedy realizujesz kolejne etapy pozyskując nowe umiejętności. Ten proces nauki doskonale obrazuje poniższa ilustracja – krzywa zapominania.

krzywa zapamiętywania

Źródło: YouTube

5. Stały mentoring

Jako osoba przystępująca do klubu wybierasz sobie opiekuna – mentora, który wprowadza Cię i wdraża w poszczególne zagadnienia. Pomaga Ci stworzyć i wygłosić swoją pierwszą mowę, udziela Ci informacji zwrotnej, motywuje do dalszego działania.

Pracujesz ramię w ramię z osobą, która nabyła już wcześniej duże doświadczenie. Dzięki temu Ty możesz robić szybsze postępy i unikasz błędów które mógłbyś popełnić poznając samodzielnie nową dla siebie dziedzinę wiedzy.

Jak przebiega nauka w klubach Toastmasters?

W klubach Toastmasters stosuje się aktywne sposoby nauczania. Przede wszystkim poprzez działanie oraz nauczanie innych. Natychmiastowe wykorzystywanie zdobytej wiedzy powoduje, że nauka przebiega w sposób bardzo skuteczny i efektywny a jej rezultaty pozostają na zdecydowanie dłuższy czas.

Na poniższej ilustracji widać doskonale, że sposoby nauczania wykorzystywane w Toastmasters zajmują dwa pierwsze szczeble piramidy uczenia się. Są to typowo aktywne metody przyswajania wiedzy.

piramida uczenia

Źródło: Uczsieskuteczniej.wordpress.com

Wiele z pierwszych umiejętności, których się uczysz, gdy zaczynasz przygotowywać i wygłaszać przemówienia, ma duże znaczenie dla świata zawodowego i możesz zacząć stosować te umiejętności od razu.

Nauka w klubach TM przebiega równolegle w dwóch obszarach – tzw. ścieżkach rozwojowych: kompetentnego mówcy i kompetentnego lidera. 

Odbierz dostęp do 30 kalkulatorów i checklist

Oblicz ratę kredytu, wzrost wartości Twojej nieruchomości i wiele, wiele więcej!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych GetResponse ( more information )

Twój adres e-mail jest u mnie bezpieczny. Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie.

Czego uczysz się w kolejnych wystąpieniach? Jakich kompetencji nabywasz stając się kompetentnym mówcą?

Ścieżka kompetentnego mówcy to pierwszy etap rozwoju umiejętności związanych z przemawianiem publicznym. Przystępując do klubu dostajesz podręczniki z dokładnym opisem każdej mowy, wskazówkami i wszystkimi materiałami, które pomogą Ci w realizacji każdego z następujących po sobie projektów.

Do wygłoszenia jest 10 podstawowych przemówień. Każda mowa nauczy Cię nowej kompetencji, które będziesz rozbudowywał o kolejne w miarę realizacji następnych wystąpień. Po zakończeniu wszystkich 10-ciu przemówień będziesz mógł przejść do bardziej zaawansowanych projektów.

Pierwsza mowa w programie edukacyjnym dotyczy przedstawienia się przed członkami klubu i oceny obecnego poziomu Twoich umiejętności mówienia. W miarę dalszego udoskonalania części tego pierwszego przemówienia możesz użyć do rozmów kwalifikacyjnych, do prowadzenia przemówień na przyjęciach, a nawet dla potencjalnych inwestorów.

Druga mowa kładzie nacisk na organizację swojego przemówienia. Mówca powinien przedstawić przemówienie zorganizowane w sposób, który prowadzi słuchaczy do jasno zdefiniowanego celu. Przemówienie powinno zawierać wstęp, rozwinięcie i zakończenie, główne fakty oraz odpowiednie materiały pomocnicze.

Projekt trzeci skupia się na “zmierzaniu do konkretnego celu”. Zadaniem mówcy jest przygotować przemówienie posiadające jasny cel ogólny (poinformować, przekonać, rozbawić lub inspirować) oraz jasno określony cel szczegółowy – co mają zrobić słuchacze po wysłuchaniu wystąpienia?

Co chcesz powiedzieć i dlaczego chcesz to powiedzieć? Jeśli na przykład przekazujesz informacje swoim współpracownikom, upewnij się, że omawiasz najważniejsze punkty, które będą musieli usłyszeć, aby podejmować świadome decyzje. W razie potrzeby można korzystać z danych, pomocy wizualnych i materiałów informacyjnych.

Jeśli spotkanie w Twojej pracy dotyczy przeglądu budżetu, realizacji celów sprzedażowych czy zapewnienia odpowiedniej jakości obsługi to obowiązują te same zasady. Ustrukturyzowane podejście, z początkiem, środkiem i końcem, sprawi, że Twoja prezentacja będzie mocniejsza i bardziej spójna. Nie ma bowiem nic gorszego od “mętnego ślizgania się po różnych tematach” po czym nikt w zasadzie nie wie co było intencją mówcy i co chciał przekazać.

Używanie odpowiedniego języka. Język używany w rozmowach z naszymi przyjaciółmi, współpracownikami jest inny niż podczas spotkań z Klientami. Jeśli zwracasz się do swoich współpracowników z branży, używasz języka odpowiedniego dla Twojej dziedziny. Jeżeli natomiast rozmawiasz z Klientami czy opinią publiczną unikasz żargonu branżowego czy różnego rodzaju kolokwializmów.

Mówca powinien używać słów i składni, która efektywnie komunikuje słuchaczom główne przesłanie jego wypowiedzi. Na tych właśnie aspektach koncentruje się czwarty projekt rozwojowy. Ponadto mówca uczy się stosować jasne, odpowiednie, opisowe i krótkie słownictwo. Konstrukcja zdań i paragrafów przemówienia w tym projekcie powinna być prosta i zwięzła, unikać niepotrzebnych słów a także być poprawna gramatycznie.

Wypowiadanie się w języku ciała, który jest jednym z najbardziej wpływowych aspektów publicznego przemawiania to kolejny zestaw umiejętności, które nabywa mówca. Na tym koncentruje się właśnie piąty projekt rozwojowy ścieżki edukacyjnej kompetentnego mówcy. Jego zadaniem jest to, by odpowiednią postawą, poruszaniem się, gestami, mimiką twarzy i poprzez utrzymanie kontaktu wzrokowego zilustrować i wzmocnić swój przekaz słowny.

Sposób poruszania się, gestykulacja, ekspresja twarzy i kontakt wzrokowy powinny być swobodne i naturalne. Mowa ciała powinna wzmacniać i wyjaśniać słowa mówiącego i pomagać słuchaczom wizualizować zarówno poszczególne kwestie mówcy jak i ogólny przekaz. Przekaz wizualny powinien być zatem zgodny z przekazem werbalnym.

Na szóstym poziomie zaawansowania mówca uczy się używać głosu, który jest przyjemny dla słuchaczy, z właściwą głośnością, wysokością i tempem oraz używa pauz w celu dodania znaczenia jego/jej wystąpieniu. Uczy się korzystać z różnorodności wokalnej.

Odpowiednie modulowanie głosu podczas przemówienia powinno bowiem skupiać uwagę odbiorców i podkreślać wagę prezentowanych treści. Do tego mówca dokłada umiejętności zdobyte już we wcześniejszych pięciu projektach i uczy się używać świadomie każdego z nich.

Zebranie odpowiednich materiałów do wybranego przedstawienia tematu jest kolejną zdobywaną umiejętnością. Wielokrotnie uczestniczyłem w spotkaniu biurowym i wychodziłem z niego zastanawiając się, o co chodziło? Jest to dość powszechny problem a jednym ze sposobów wyróżnienia się w miejscu pracy jest odpowiednie przygotowywanie się do każdego spotkania.

Po wybraniu tematu mówca powinien zebrać informacje z różnych źródeł i starannie wspierać prezentowane punkty określonymi faktami, przykładami i ilustracjami, a nie tylko własnymi opiniami. Dzięki temu cała wypowiedź i wystąpienie nabierają profesjonalizmu i rzeczowości.

Dzisiejsze prezentacje są rutynowym elementem życia zawodowego, więc warto się dowiedzieć, jak je wykonywać w odpowiedni sposób. Wielkość i skład widowni, wielkość i akustyka sali spotkań, czas na prezentację i odpowiednia okazja (szkolenie, warsztaty, seminarium branżowe itp.), wszystko to ma duże znaczenie.

Wymienione okazje wymagają różnych pomocy wizualnych i odpowiedniego przygotowania. Mówca uczy się więc swobodnego posługiwania się pomocami wizualnymi wygłaszając przemówienie z ósmego projektu szkoleniowego. Wybrane pomoce muszą oczywiście odpowiadać przekazywanemu publiczności tematowi oraz być wykorzystywane ze swobodą i pewnością siebie. Tego wszystkiego można się nauczyć ćwicząc.

Każdy Lider Zespołu i każdy menedżer projektu, musi często umieć przekonać członków zespołu, aby wykonywali rzeczy wykraczające poza ich regularną pracę. Bycie przekonującym łączy logiczne poparcie punktu widzenia przemawiającego z mocnym emocjonalnym przekazem. Uczy odpowiedniego dostosowywania swoich argumentów, wypowiadania się prostym językiem i jasności co do tego, co publiczność ma zrobić po prezentacji. Te kompetencje nabywa mówca w dziewiątym projekcie edukacyjnym.

Zwieńczeniem całej ścieżki edukacyjnej kompetentnego mówcy jest projekt dziesiąty inspirujący słuchaczy do osiągnięcia określonego celu lub dokonania postępów w jakiejś dziedzinie życia. Zadaniem mówcy jest odwołanie się do emocji i zmotywowanie słuchaczy do działania. Na tym etapie mówca powinien wykorzystywać już wszystkie kompetencje, które nabył w każdym poprzednim projekcie edukacyjnym.

Kolejnymi etapami rozwoju mogą być dodatkowe, specjalistyczne ścieżki edukacyjne, np. przemówienia przez zarządem, mowy humorystyczne czy informacyjne. Możliwości dalszej nauki jest całkiem sporo. Bazą i fundamentem, na którym mówca może się dalej rozwijać jest jednak wymienionych powyżej 10 podstawowych etapów.

Drugim obszarem rozwoju kompetencji w organizacji Toastmasters jest ścieżka kompetentnego lidera.

Podczas realizacji 10 projektów, na które składa się pełnienie różnego rodzaju funkcji podczas spotkań klubu (o czym napiszę szerzej za chwilę) oraz projektów realizowanych na rzecz Toastmasters poza spotkaniami, klubowicz pracuje nad nabywaniem następujących umiejętności:

  • Słuchanie i przywództwo,
  • Umiejętność krytycznego myślenia,
  • Umiejętność dawania informacji zwrotnej,
  • Zarządzanie czasem,
  • Planowanie i wdrażanie,
  • Organizowanie i delegowanie zadań,
  • Umiejętność motywowania Zespołu,
  • Mentoring i doradzanie,
  • Umiejętność budowania Zespołu

Toastmasters daje narzędzia i pewność, których potrzeba, aby efektywnie wyrażać siebie w każdej sytuacji.

Bez względu na to, czy jest się przedsiębiorcą, profesjonalistą, studentem, czy pełnoetatowym rodzicem. Organizacja ta jest bardzo efektywnym miejscem do nabywania wszystkich wspomnianych umiejętności komunikacyjnych i przywódczych.

lęk przed przemawianiem

Pathways – nowy program edukacyjny

W 2010 Toastmasters zaczął aktualizować opisany powyżej program edukacyjny. Odnowiony i ubogacony program nazywa się Pathways i zostanie wdrożony w całej organizacji do 2020 r.

Nadmienię tylko, że jest to prawdziwa rewolucja w nauce!  Daje możliwość przyswojenia ponad 280 umiejętności do wyboru! Są one dostosowane do oczekiwać współczesnego globalnego rynku i nowych formatów komunikacyjnych np. tworzenie bloga, podcasu, transmisji video.

Nauka jest też dostosowana do indywidualnych celów osobistych i zawodowych a wszystko wspiera najnowsza technologia.

Myślę, że w niedługiej przyszłości będzie jeszcze okazja, żebym przybliżył Ci dokładniej tą ścieżkę edukacyjną na łamach bloga 🙂

Konkursy w przemawianiu publicznym

W Toastmasters organizowane są różnego rodzaju konkursy w przemawianiu publicznym. Mają one na celu przede wszystkim wzmocnić efektywność nabywania umiejętności profesjonalnego mówcy. Dodatkowo pozwalają sprawdzić się na scenie w różnych warunkach i wśród nowej publiczności oraz nabyć większej pewności siebie.

Konkursy odbywają się na każdym szczeblu organizacji. Zaczynają się od poziomu danego klubu, następnie miasta, kraju, regionu a kończą się Mistrzostwami Świata w przemawianiu publicznym.

W tym roku (2018) finał Mistrzostw Świata w przemawianiu publicznym odbył się pod koniec sierpnia w Stanach Zjednoczonych w Chicago. Ich zwyciężczynią została Ramona Smith.

Zapraszam Cię – obejrzyj jej przemówienie. Zobacz w jaki sposób Mistrzyni Świata stosuje w praktyce umiejętności profesjonalnego mówcy.

Jak przebiega spotkanie klubowe?

Typowe spotkanie otwiera Prezes danego Klubu Toastmasters. Następnie Toastmaster, będący gospodarzem, wyjaśnia motyw przewodni spotkania oraz przedstawia osoby pełniące na nim określone funkcje tzw. Zespół Funkcyjny.

Zadaniem tych osób jest na koniec spotkania udzielenie informacji zwrotnej osobom występującym przed publicznością. Do takiego zespołu funkcyjnego należą: gramatyk, kontroler płynności, chronometrażysta oraz oceniający mowę ciała. Do tego czym zajmuje się każda z osób funkcyjnych wrócę za chwilę.

Każde spotkanie składa się z trzech stałych elementów. Są nimi:

Mowy przygotowane: to wystąpienia mówców, którzy zarezerwowali sobie czas na wystąpienie. Każdy z nich realizuje swój indywidualny projekt przemówienia, uzależniony od celu określonego w podręczniku.

Oceny wygłoszonych mów (tzw. ewaluacje): każdy mówca występujący przed publicznością, otrzymuje informację zwrotną od zespołu funkcyjnego na temat realizowanego wystąpienia. Jest ona przekazywana w formie ustnej i pisemnej, podkreśla pozytywne aspekty mowy oraz obszary wymagające poprawy. Zarówno podczas występowania w roli mówcy, ale również jako oceniający można się wiele nauczyć, poznając szczegółowo realizowany projekt wystąpienia.

Mowy improwizowane (tzw. gorące pytania): to punkt spotkania, budzący zawsze największe emocje. Członkowie Klubu mają okazję spróbowania swoich sił wychodząc na scenę i odpowiadając na pytania, których wcześniej nie znali, zadane przez osobę prowadzącą ten etap spotkania. To ćwiczenie pozwala uczyć się improwizacji i szybkiego łączenia faktów, co bardzo się przydaje podczas różnych sytuacji na scenie.

Jak wcześniej sygnalizowałem, w klubach Toastmasters oprócz rozwijania się jako mówca można korzystać też ze ścieżki rozwoju lidera, pełniąc różne role na spotkaniach, czy też organizując dodatkowe wydarzenia.

Dzięki temu można zdobyć nowe, ciekawe doświadczenia, ćwiczyć obycie się ze sceną i kreatywne myślenie oraz refleks.

Jakiego rodzaju funkcje pełnią członkowie klubu podczas cotygodniowych spotkań? Poniżej wymieniam i krótko opisuję każdą z nich.

Toastmaster Wieczoru – do zadań tej osoby należy prowadzenie spotkania, dbanie o to, by przebiegało zgodnie z agendą, by mówcy zostali zapowiedziani w należyty sposób.

Toastmaster Wieczoru panuje nad całością spotkania oraz ma możliwość prowadzenia go na swój sposób wybierając temat wieczoru i przekazując cenne informacje z nim związane. Funkcja ta to swoisty wodzirej, ponieważ to od niego zależy jak to spotkanie wygląda i czy publiczność dobrze się bawi, jednocześnie się ucząc.

Osoba pełniąca funkcję Toastmastera Wieczoru uczy się w ten sposób kreatywności, opanowania na scenie oraz współpracy z zespołem osób funkcyjnych, z którym pozostaje w stałym kontakcie.

Główny Oceniający – zadaniem tej osoby jest zebrać zespół osób funkcyjnych co najmniej na dzień przed spotkaniem, co gwarantuje, że spotkanie będzie przebiegać prawidłowo, a mówcy uzyskają odpowiednie informację zwrotne.

Główny oceniający podsumowuje spotkanie pod względem całości, począwszy od przygotowania sali, agend, kart ocen mówców, po wypełnienie zadań zespołu osób funkcyjnych i ewaluatorów. Przedstawia też swoją opinię na temat prowadzenia spotkania przez Toastmastera Wieczoru, zachęcając tym samym do dalszych działań.

Pełnienie tej funkcji wymaga dużego zaangażowania, lecz dzięki temu lider uczy się aktywnego słuchania, a także budowania zespołu i zarządzania ludźmi.

Gramatyk. Nad poprawnością językową czuwa gramatyk. Jest to osoba, której zadaniem jest wyłapywać potknięcia językowe takie jak używanie potocznego języka czy gwary, podpowiadając jednocześnie jak je zastąpić bardziej poprawnymi zwrotami.

Gramatyk ogłasza także konkurs na „słowo dnia” wybierając często takie, które jest rzadko używane lub trudne do wymówienia, dzięki czemu mówcy mogą wplatając je w swoje mowy nauczyć nas, a także i siebie, czegoś nowego.

Gramatyk podczas spotkania nabywa umiejętności aktywnego słuchania, a także szybkiego zapamiętywania.

Kontroler płynności – osoba pełniąca tę funkcję używa sygnału dźwiękowego, aby poinformować mówcę na scenie, że użył właśnie dźwięku namysłu, takiego jak „yyy” lub „eee” czy też pojawiła się w jego wypowiedzi niespodziewana pauza.

Takie przerywniki powodują zaburzenie percepcji wypowiedzi przez publiczność, dlatego też mówca powinien pracować nad tym by tych dźwięków słyszeć jak najmniej.

Kontroler płynności uczy się skupiać uwagę praktycznie przez całe spotkanie aktywnie słuchając oraz kreatywnie udzielać informacji zwrotnej.

Chronometrażysta – Zadaniem tej osoby jest pilnowanie czasu i sygnalizowanie mówcom, oceniającym, czy Toastmasterowi Wieczoru, że zbliża się czas zakończenia wypowiedzi. Dzięki temu spotkanie przebiega zgodnie z ramami agendy przygotowanej wcześniej.

Funkcja ta wymaga skupienia, aktywnego słuchania, kontroli czasu i efektywnego informowania o mijających minutach wypowiedzi. Mówcy natomiast zyskują samodyscyplinę i skupiają się na celu swojej wypowiedzi.

Prowadzący sesję pytań improwizowanych. Jest pewien fragment spotkania, gdzie Toastmaster Wieczoru jest zastępowany przez innego prowadzącego. Wtedy następuje czas na pytania improwizowane. Osoba, która je prowadzi, ma za zadanie zaprosić na scenę osoby, które tego dnia jeszcze nie występowały, by mogły przełamać swój strach i odpowiadając na zadane im pytanie wygłosić krótką mowę.

Pełnienie tej funkcji daje możliwość rozwinięcia kreatywności podczas wymyślania pytań czy wyboru potencjalnych mówców, pozwala też na naukę zarządzania czasem przeznaczonym na tę część spotkania.

Pytania Improwizowane są korzystne także dla osób, które czują się niepewnie na scenie, gdyż podczas tych krótkich wystąpień mogą łatwiej oswoić się ze sceną i później występować publicznie podczas mów przygotowanych.

Oceniający Mowę Ciała – zadaniem tej osoby jest baczne przyglądanie się mówcy na scenie i notowanie czy mowa ciała idzie w parze z tym, co słychać z ust mówcy. Na ile panuje on nad swoimi emocjami, jak gestykuluje i w jaki sposób zarządza sceną, czy też swoją osobą na scenie.

Funkcja ta wymaga skupienia oraz znajomości tematu, a informacja zwrotna daje mówcy wskazówki jak panować nad sobą, żeby być mniej chaotycznym.

Oceniający (Ewaluator) – to osoba wyznaczona przez mówcę do podsumowania jego wystąpienia. Zadaniem ewaluatora jest skupienie się na całości wypowiedzi według wskazówek udzielonych przez mówcę przed spotkaniem. Oceniający odnosi się również do założeń projektu, realizowanego przez mówcę w danym wystąpieniu.

Osoba pełniąca funkcję ewaluatora uczy się aktywnego słuchania, skupienia na konkretnej osobie i kreatywnego podsumowania danego wystąpienia. Ma też za zadanie udzielenie informacji zwrotnej co do tego jak można by było wygłosić mowę jeszcze lepiej.

Jak widzisz każde spotkanie klubu Toastmasters ma swojego prowadzącego, szereg osób, pełniących określone funkcje i odbywa się ściśle zaplanowany i uporządkowany sposób.

Na każdym spotkaniu obecni są zarówno członkowie danego klubu, ale również zaproszeni prelegenci oraz goście.

Jeśli Ty również chcesz dołączyć do organizacji i rozwijać się w jej szeregach to znajdź jeden z klubów Toastmasters używając wyszukiwarki klubów.

Kluby Toastmasters spotykają się najczęściej co tydzień o stałej godzinie i w tym samym miejscu. Sprawdź godzinę i miejsce i przyjdź na spotkanie. Nie wymaga to żadnej rejestracji ani opłaty. Goście są zawsze mile widziani we wszystkich klubach Toastmasters 🙂

lęk przed wystąpieniami publicznymi

Podsumowanie

Myślę, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już zdecydowanie więcej o tym czego możesz się spodziewać odwiedzając lub przystępując do wybranego klubu Toastmasters.

Nauczysz się przede wszystkim efektywnej komunikacji, co przełoży się na lepsze relacje z rodziną, przyjaciółmi i Klientami. Będziesz skuteczniej prezentował własne pomysły i poglądy oraz przekonywał innych do swoich racji w wielu kontekstach życiowych.

To wszystko spowoduje, że Twoja pewność siebie zdecydowanie wzrośnie i nauczysz się pełniej wykorzystywać swój własny potencjał. Pamiętaj, że „nie wbijesz gwoździa myśląc o nim”. Potrzebne jest działanie.

Jeżeli chcesz przenieść swoje umiejętności komunikacyjne i przywódcze na zupełnie inny – wyższy poziom to zachęcam Cię do skorzystania z możliwości, które masz “na wyciągnięcie ręki”.

Zdaję sobie sprawę, że w tym artykule nie wyczerpałem całego tematu. Mam jednak nadzieję, że wśród jego czytelników znajdą się również Toastmasterzy 🙂 a jeżeli tak to mam ogromną prośbę.

Jeżeli chciałbyś/chciałabyś do treści, które przedstawiłem dodać jeszcze coś od siebie to zapraszam Cię serdecznie do pozostawienia swojego komentarza.

Pozwoli to osobom, które właśnie się dowiedziały, że jest coś takiego jak Toastmasters, mieć jeszcze pełniejszy obraz całej organizacji. Udostępnij również ten artykuł swoim znajomym. Z góry Ci za to dziękuję 🙂

Pozdrawiam serdecznie

Paweł

Odbierz dostęp do 30 kalkulatorów i checklist

Oblicz ratę kredytu, wzrost wartości Twojej nieruchomości i wiele, wiele więcej!

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych GetResponse ( more information )

Twój adres e-mail jest u mnie bezpieczny. Możesz zrezygnować z subskrypcji w dowolnym momencie.